dictionary ورود|ثبت نام
دو زبانه بودن کودکان

دو زبانه بودن کودکان

های پاندا
شنبه 18 تیر 1401

در سراسر دنیا کودکان بسیاری با دو زبان بزرگ می شوند .

دو زبانه بودن کودکان یک انتخاب است و والدین می خواهند که فرزندشان زبان دیگری هم یاد بگیرند ،حتی اگر خودشان زبان دومی بلد نباشند. زبان دوم مزایای زیادی می تواند داشته باشد . اصولا کودکان که زیر ۳ سال هستند ، آماده ی دریافت و یادگیری زبان دوم هستند و توانایی بالا و خاصی در یادگیری زبان دوم دارند .با این موضوع ، بحث را شروع کردیم تا بدانید که ترس و هراسی که آموزش زبان به کودکان ، در شما والدین عزیز وجود دارد ، صرفا به علت عدم تجربه ی کافی و دانش تخصصی در این زمینه است.

فواید دو زبانه بودن کودکان

دو زبانه بودن به معنای استفاده روزمره از بیش از یک زبان است . بیش از نیمی از جمعیت جهان دوزبانه هستند . زمانی که دانشمندان کانادایی با دقت آزمایشات هوشی را در کودکان انجام دادند ، معلوم شد که کودکان دو زبانه نمره بالاتری در تقریباً همه خرده آزمونها دارند .علاوه بر این ، توانایی آنها برای فکر کردن در مورد زبان نسبتاً بالاتر بود و در تشخیص محتوای و درک مطالب قوی ترعمل می کردند.


کودکان دوزبانه بهتر می توانند با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنند و اعتماد به نفس بالاتری دارند .کودکان یاد می گیرند احساسات خود را به شیوه درست ابراز کنند و بدین ترتیب خودآگاهی افزایش میابد . آن ها حس همدلی بیشتری دارند .دوزبانگی افراد را با فرهنگ های دیگر آشنا کرده و بنابراین دید وسیع تری نسبت به دنیای پیرامون خود دارند .

دوزبانگی به افزایش هوش خالق، توانایی مهارت های تفکر انتقادی و حل مسئله نیز کمک می کند.

کودکان دوزبانه توانایی تحلیل و بررسی مسائل را دارند و نسبت به همسالان تک زبانه خود ، سریع تر می توانند در موارد مختلف تصمیم گیری کنند.

از منظرعصب شناسی ، تعداد زیادی از مطالعات نشان می دهد که مدیریت بیش از یک زبان بر ساختار و عملکرد مغز تأثیر دارد .

دوزبانگی تأثیر مثبتی بر کنترل شناختی دارد که اغلب از آن به عنوان عملکرد اجرایی یاد می شود .

انعطاف پذیری ذهن افراد دوزبانه و میزان توانایی تمرکز آن ها در انجام فعالیت ها به مراتب بیشتر است .

افراد دوزبانه هر زمان که صحبت می کنند نیاز به کنترل شناختی بیشتری دارند .

آنها باید نظارت کنند که چه زبانی مناسب است ، و متن لغوی مناسب را بر این اساس انتخاب کنند .

دوزبانه ها برای هر مفهومی که می خواهند بیان کنند تقریباً دو نامزد لغوی بالقوه دارند.

(از هر زبان یک لغت) و از این رو باید به طور مداوم تصمیم بگیرند کدام یک را متناسب با شرایط بیان کنند و از نفوذ زبان دیگر جلوگیری کنند .

هرچه زبان دوم زودتر به دست بیاید و هرچه مهارت بیشتری داشته باشد ، تأثیر دوزبانگی بر کنترل شناختی بارزتر خواهد بود و عملکردهای اجرایی قوی تری در مقایسه با یک زبانه ها دارند .

مطالعات علمی و اسکن مغز افراد دوزبانه نشان می دهد که تراکم ماده خاکستری مغز افراد دو زبانه در مقایسه با فرد تک زبانه بیشتر است و در فعالیت هایی که نیاز به توجه ، مهارت و حافظه دارد بهتر عمل می کنند .

افزایش اتصال رشته های عصبی در مناطق زیرین قشر مغز درگیر در پردازش زبان و کنترل مفصلی تغییرات ساختاری در دو زبانه را نشان می دهند.

دوزبانگی در رشد شخصی کودکان نیز موثر است و در تقویت فن بیان ،علا قه مندی به کشف محیط پیرامون و یادگیری زبان های بیشتر ، و اجتماعی بودن آن ها نقش دارد.

یادگیری زبان دوم نه تنها باعث تسریع در توسعه فرآیندهای کنترل شناختی در سنین جوانی می شود ،همچنین تأثیرات کاهنده ای در کاهش شناختی در سنین پیری دارد .به این معنی که مغزهایی که دارای ذخیره شناختی بالایی هستند ،مقاومت بیشتری دارند و می توانند مقدار بیشتری از آسیب آناتومیکی را تحمل کنند .بر این اساس، دو زبانه بودن علائم زوال عقل را در کهنسالی تا ۵ سال به تأخیر می اندازد .

در کشور ما وقتی صحبت از یادگیری زبان دوم می شود برخی موضع می گیرند که باعث افت تحصیلی می شود ،در حالی که استفاده صحیح روش های آموزشی موفقیت آن ها را در زندگی بالا می برد و با داشتن رزومه قوی تر ،موقعیت های شغلی مناسب تری را در آینده خواهند داشت که به کسب درامد بیشتر می انجامد.



مقالات مرتبط

نظرات (0) نظر جدید

5

نمره ی مقاله

ثبت نظر

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای های پاندا محفوظ است